TÜRKÇE 8.SINIF DERS KİTABI
EVREN YAYINLARI
Kitap 8. Sınıf öğrencilerinde bulunan özelliklere, ilgi ve ihtiyaçlara uygun olarak hazırlanmalıdır.
Bu Özellikler:
Şöyle bir şey dikkati çekmektedir: Özet çıkarak yazma yöntemine kitapta yer verilmemiştir. Bence bu yanlıştır, çünkü özet çıkarma yöntemi sayesinde öğrencilerin neyi anlayıp anlayamadığını tespit edebiliyoruz. Kitapta buna yer verilmeliydi.
Şimdi ise ders kitabında yer alan temalara bakalım:
Temaları incelediğimizde Türkçe Öğretim Programının 8. sınıflarda zorunlu kıldığı şiir,hikâye,roman,deneme,makale,sohbet (söyleşi),eleştiri,destan türleri yukarıdan da anlaşılacağı üzere temalara dağıtılmıştır.
Yukarıda tabloda görüldüğü üzere Toplum Hayatının alt temaları olan medeniyet,birey ve toplum,yardımlaşma,komşuluk ilişkileri,küreselleşme,dayanışma,dostluk ve konukseverliğe metinlerde yer verilmiştir.
Yazma becerisine ait amaç ve kazanımların 1. temamızdaki dağılımı şu şekildedir:
Şiirimize genel olarak baktığımızda;
• Başlık ve içerik birbirine uygundur.
• Kullanılan yazı puntosu çocuğa görelik ilkesine uygundur.
• Şiir ve resimler hem görsel olarak hemde içerik olarak birbirine tamamlar nitelikte olmuştur.
• Şiirde resimler daha küçük olabilirdi. Resim yerine şiir ön plana çıksaydı daha güzel olurdu.
• Şiir sekizinci sınıf öğrencisinin kavrayabileceği düzeydedir.
• Şiiri konu olarak çok beğendim. Son zamanlarda azalan komşuluk ilişkilerimizi çok güzel bir şekilde belirtmiştir.
Öğrenciye yazma becerisi ile ilgili kazandırılmak istenen kazanımlar öğretmen kılavuz kitabında şu şekilde verilmiştir:
Etkinliğin sekizinci sınıf öğrencisinin düzeyine uygun olmadığını düşünüyorum. Çok basit kaçmış.
Kazanımlara gelince bu kazanımlarının ne kadarının kazandırıldığını gözlemlemek öğretmene kalmıştır.Öğretmen kılavuz kitabında yer alan Komşuluk ilişkilerimiz etkinliğini beğendim.
Şimdi ise ikinci temamıza bakalım:
Yukarıda da görüldüğü gibi iki serbest okuma metni ve iki dinleme metni bulunmaktadır. Bu serbest okuma metinleri öğretmene bırakılmış olup istediği etkinlikleri yaptırabilir.Dinleme metinleri ise öğretmen kılavuz kitabı dışında öğrenci çalışma kitabı ve ders kitabında yer almamaktadır.
Yazma becerisine ait amaç ve kazanımların metinlere dağılımı yukarıdaki gibidir.
Metnimize geçmeden önce Öğretmen Kılavuz Kitabında yer alan hazırlık çalışmalarına bir göz atalım.
Hazırlık sorularımızda görüldüğü gibi yazma becerisinin yanında okuma becerisinin de kazandırılması amaçlanmıştır.
Hazırlık çalışmalarının yararlı olduğunu düşünüyorum.
Şimdi ise makalemize bakalım.
Makalemize genel olarak baktığımızda :
• Başlık ve içerik birbirine uygundur.
• Makalede anlatılanlarla görseller birbirine uygundur.
• Makale bana çok uzun geldi. Sekizinci sınıf öğrencisi okurken sıkılabilir.
Şimdi Öğretmen Kılavuz Kitabındaki yazma becerilerine göz atalım.
Öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmek için Türk gençliği etkinliğinin yaptırılması söylenmiştir. Bu etkinliğin yanında alternatif bir etkinlik olarak şunu düşündüm.
Çalışma kitabındaki etkinliğimiz ise;
Etkinlik 8. sınıf öğrencisine uygundur.
Metnimize geçmeden önce Öğretmen Kılavuz Kitabında yer alan hazırlık çalışmalarına bir göz atalım.
Hazırlık çalışmalarının yararlı olduğunu düşünüyorum.
Şimdi ise makalemize bakalım.
Makalemize genel olarak baktığımızda :
• Başlık ve içerik birbirine uygundur.
• Makalede anlatılanlarla görseller birbirine uygundur.
• Makale bana çok uzun geldi. Sekizinci sınıf öğrencisi okurken sıkılabilir.
Şimdi Öğretmen Kılavuz Kitabındaki yazma becerilerine göz atalım.
Öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmek için Türk gençliği etkinliğinin yaptırılması söylenmiştir. Bu etkinliğin yanında alternatif bir etkinlik olarak şunu düşündüm.
ATATÜRK'Ü TANIYORUM
Çalışma kitabındaki etkinliğimiz ise;
Etkinlik 8. sınıf öğrencisine uygundur.
Şimdi ise ikinci temamızın serbest okuma metnine bakalım
50. Yıl Marşının serbest okuma metni olarak verilmesini gurur verici buldum. Zaten bu marşı çok severdim isabet olmuş.
Bu marş için en uygun yöntem duyulardan hareketle yazma yöntemidir. Öğrencilerin algılama güçlerinin ve dikkatlerini geliştiren bir yöntem olup bizlere şu şekilde tavsiye edilmiştir;
• Öğrencilerin duyularından birini veya birkaçını harekete geçirerek etkinlikler (müzik dinletmek,resim göstermek vb.) düzenleyiniz. Daha sonra öğrencilerinizden bu etkinlikle ilgili duygu,düşünce, hayal ve izlenimlerini yazmalarını isteyiniz.
Bu temanın başındaki temaya hazırlık adı altında öğrenciye sorulan sorular yazma becerisi alanına dahil değildir, çünkü öğrenci kendine sorulan soruları söz olarak ifade eder.
Yazma becerisine ait amaç ve kazanımların metinlere dağılımı yukarıdaki gibidir.
Şimdi Bar adlı şiirimize bakalım.
Şiirimize genel olarak baktığımızda;
• Şiir sekizinci sınıf öğrencisinin düzeyine uygundur.
• Şiirde anlatılanlarla görseller birbirleriyle ilişkilidir.
• Şiir ile tema birbirine uyumludur.
• Şiir çocuğa görelik ilkesine uygundur.
Şimdi ise Öğretmen Kılavuz Kitabındaki yazma anlatma kısmına bakalım.
Alternatif etkinlik olarak Projem etkinliği yapılabilir. Bu etkinlik şu şekildedir:
• Öğrencilere geleneksel oyunlarımız olan horon,halay verilerek seçmeleri istenir her öğrenci seçtiği konuyla ilgili bir proje hazırlar öğrenciler yazdıklarını afiş poster vb. yararlanarak sunar.
Öğrenci çalışma kitabındaki etkinlikler şunlardır.
Etkinlikler yazma becerisinin kazanımlarına uygun bir şekilde hazırlanmıştır.
Şimdi serbest okuma metnimize geçelim.
Ali Çolak'a ait bu metinde Nasrettin Hocanın yaptıkları başından geçen olaylar anlatılmıştır.
Bu metinde bir metinden hareketle yeni bir metin oluşturma yöntemi kullanılarak öğrencilere herhangi bir türde bir metin okutulup okudukları metinden hareketle metinde ele alınan duygu,düşünce,hayal ve olayları geliştirerek farklı türde bir metin yazmalarını isteyebiliriz.
Tema sonu gözlem formu her temanın sonunda yer almaktadır. Bu gözlem formu sayesinde öğrencinin yazma becerisiyle ilgili hangi kazanımları kazandığı gözlemleyebiliriz.
Şimdi ise 4. temamıza bakalım.
4. Temada öğrencilere verilecek olan kazanımlar metinlere yukarıdaki şekilde dağıtılmıştır.
Şimdi 'Hedeflerine Koş' adlı metnimize bakalım.
Öğretmen Kılavuz Kitabındaki hazırlık kısmında öğrencilere sevdikleri yayınlar takip ettirilerek yazma becerilerine katkı sağlamak istenmiştir.
Öğrencilere sohbet yazdırılarak bu tür hakkındaki bilgilerin hatırlanması ve pekiştirilmesi sağlanmıştır. Öğrencilerin yazma kurallarına uyup uymadığı da kontrol edilmelidir. Öğrencilere yaptırılan etkinliklerde ise tema, ana düşünce, yardımcı düşüncelerin yazılması istenerek akılda kalması sağlanmış ve kelime bilgisi de yazarak pekiştirilmek istenmiştir.
Çalışma kitabındaki etkinlikte noktalama işaretlerinin kullanımı pekiştirilmek istenmiştir.
Şimdi bir diğer metnimiz olan 'Gizli Duran Kabiliyetler' metnimize bakalım.
Öğretmen Kılavuz Kitabında 'Tahminde bulunma' yöntemi kullanılarak öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmek amaçlanmıştır. Tiyatro türü ile bağlantı kurularak farklı metin türleri bilgisi geliştirilmek istenmesi olumludur.
Öğrenci çalışma kitabında ise yazma etkinliklerine dair direkt bir etkinlik bulunmayıp dil bilgisi ve duyguların yazarak ifade edilmesi istenmiştir.
Şimdi 5. temamıza bakalım.
Yazma becerisi kapsamında kazandırılmak istenen kazanımlar metinlere şu şekilde dağıltılmıştır:
Şimdi 'Ayasofya Camii' adlı metnimize bakalım.
Metin Evliya Çelebi'nin Seyahatname isimli eserinden alınmıştır.
Metin temaya uygundur.
Görseller temaya uygundur, anlatımı desteklemiştir.
Şimdi Öğretmen Kılavuz kitabında metnin nasıl alındığına bakalım.
Hazırlık kısmında yazma etkinliklerine dair direkt bir çalışma bulunmamaktadır. Daha çok çevrenin gözlenmesi ve araştırılması gibi temayla alakalı çalışmalar vardır.
Öğrencilere 'grup olarak yazma' yöntemi ile yazdırılarak yazma becerilerine katkı sağlamak istenmiştir. Ben öğrencilerden ayrı olarak 'Bir metinden hareketle yeni bir metin oluşturma' yöntemi ile bir 'gezi yazısı' yazmalarını da isterdim.
Öğrenci Çalışma Kitabında öğrenciden ifadeleri tamamlaması ve yeni bir metin oluşturması istenmiştir. Diğer etkinliklerde ise kelime anlamları, öznel-nesnel yargılar yazma becerisi ile birleştirilmiştir.
Şimdi 'Evimiz Hür Vatan Gibi' adlı şiire bakalım.
Metin şiir şeklindedir.
Şiirin öğrencilerin yaşına ve düzeyine göre basit kaçmış.
Öğrencilerden evlerini betimlemeleri istenerek ve 'Duyulardan hareketle yazma' yöntemi kullanılarak yazma becerisine katkı sağlanmak istenmiştir.
Öğretmen Kılavuz kitabında şiirden sonra bu şekilde bir çalışma yaptırılmıştır.
Çalışma Kitabında ise yukarıda da ifade edildiği gibi ' Metinden hareketle yeni bir metin oluşturma' yöntemi kullanılmıştır. Diğer etkinliklerde ise kelimelerin anlam özellikleri ve noktalama işaretleri üzerinde durulduğundan yazma becerisi için pek katkı sağlayan bir şey yoktur.
Şimdi 6. temamıza geçelim.
Şimdi 'Sinemalarda Yaşamak' adlı metnimize bakalım.
Metin söyleşi tarzında yazılmıştır.
Metnin uzunluğu uygundur, görseller ile metin uyumludur.
Metnin dili uygun, anlatımı akıcıdır.
Yazma çalışmalarında öğrencilerin kendi ilgi alanlarına uygun bir konu hakkında yazmalarının istenmesi çok olumludur. Böylece öğrenciler kendi isteklerine göre yazacaklardır. Öğrencilere yazma yöntemleri de öğretilmeli, nitelikli yazmaları sağlanmalıdır.
Bu kısımda öğrencilerin nasıl yazması gerektiği açıklanmış ve yazdıklarının denetlenmesi gerektiği belirtilmiştir. Öğrencilere mutlaka dönütler de verilmeli, bizzat öğretmen tarafından yazmaya teşvik edilmelidir.
Çalışma Kitabında bulunan etkinlikte öğrencinin yazdıktan sonra kendi kendini değerlendirmesi olumludur. Yazma kurallarını da benimsemiş olur.
Temalara genel olarak bakıldığında metinler üzerinden duygular işlenmiştir. Yazma becerileri etkinliklerde dil bilgisi, noktalama işaretleri ve duygular ile iç içe yürütülmüştür. Bazı metinlerden sonra yazma etkinlikleri yapılması istenmiştir.
Öğrencilere metinlerden yola çıkılarak yazma alışkanlığı kazandırılmalı, farklı metin türleri üzerinden bilgi verilerek çeşitlilik arttırılmalıdır. Çeşitli yazma yöntemleri de öğrencilere benimsetilerek öğrencinin daha doğru ve bilinçli yazması sağlanabilir. Öğrencinin kendi kendini yazma kuralları açısından değerlendirebilmesi de gerekir. Öğretmen bu konuda da yol gösterici olmalı, dönütler vererek öğrenciyi düzeltmeli veya pekiştirmelidir.
Şimdi Bar adlı şiirimize bakalım.
• Şiir sekizinci sınıf öğrencisinin düzeyine uygundur.
• Şiirde anlatılanlarla görseller birbirleriyle ilişkilidir.
• Şiir ile tema birbirine uyumludur.
• Şiir çocuğa görelik ilkesine uygundur.
Şimdi ise Öğretmen Kılavuz Kitabındaki yazma anlatma kısmına bakalım.
• Öğrencilere geleneksel oyunlarımız olan horon,halay verilerek seçmeleri istenir her öğrenci seçtiği konuyla ilgili bir proje hazırlar öğrenciler yazdıklarını afiş poster vb. yararlanarak sunar.
Öğrenci çalışma kitabındaki etkinlikler şunlardır.
Etkinlikler yazma becerisinin kazanımlarına uygun bir şekilde hazırlanmıştır.
Şimdi serbest okuma metnimize geçelim.
Ali Çolak'a ait bu metinde Nasrettin Hocanın yaptıkları başından geçen olaylar anlatılmıştır.
Bu metinde bir metinden hareketle yeni bir metin oluşturma yöntemi kullanılarak öğrencilere herhangi bir türde bir metin okutulup okudukları metinden hareketle metinde ele alınan duygu,düşünce,hayal ve olayları geliştirerek farklı türde bir metin yazmalarını isteyebiliriz.
Şimdi ise 4. temamıza bakalım.
Şimdi 'Hedeflerine Koş' adlı metnimize bakalım.
Öğrencilere sohbet yazdırılarak bu tür hakkındaki bilgilerin hatırlanması ve pekiştirilmesi sağlanmıştır. Öğrencilerin yazma kurallarına uyup uymadığı da kontrol edilmelidir. Öğrencilere yaptırılan etkinliklerde ise tema, ana düşünce, yardımcı düşüncelerin yazılması istenerek akılda kalması sağlanmış ve kelime bilgisi de yazarak pekiştirilmek istenmiştir.
Çalışma kitabındaki etkinlikte noktalama işaretlerinin kullanımı pekiştirilmek istenmiştir.
Şimdi bir diğer metnimiz olan 'Gizli Duran Kabiliyetler' metnimize bakalım.
Metnin türü denemedir.
Metin görsellerle uyumludur.
Metin 8.sınıf öğrencisinin düzeyine uygundur.
Hazırlık çalışmalarındaki yönlendirme sonucunda öğrenciler üzerinde 'Güdümlü yazma' yöntemi kullanılabilir.
Öğretmen Kılavuz Kitabında 'Tahminde bulunma' yöntemi kullanılarak öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmek amaçlanmıştır. Tiyatro türü ile bağlantı kurularak farklı metin türleri bilgisi geliştirilmek istenmesi olumludur.
Öğrenci çalışma kitabında ise yazma etkinliklerine dair direkt bir etkinlik bulunmayıp dil bilgisi ve duyguların yazarak ifade edilmesi istenmiştir.
Şimdi 5. temamıza bakalım.
Yazma becerisi kapsamında kazandırılmak istenen kazanımlar metinlere şu şekilde dağıltılmıştır:
Şimdi 'Ayasofya Camii' adlı metnimize bakalım.
Metin Evliya Çelebi'nin Seyahatname isimli eserinden alınmıştır.
Metin temaya uygundur.
Görseller temaya uygundur, anlatımı desteklemiştir.
Şimdi Öğretmen Kılavuz kitabında metnin nasıl alındığına bakalım.
Hazırlık kısmında yazma etkinliklerine dair direkt bir çalışma bulunmamaktadır. Daha çok çevrenin gözlenmesi ve araştırılması gibi temayla alakalı çalışmalar vardır.
Öğrencilere 'grup olarak yazma' yöntemi ile yazdırılarak yazma becerilerine katkı sağlamak istenmiştir. Ben öğrencilerden ayrı olarak 'Bir metinden hareketle yeni bir metin oluşturma' yöntemi ile bir 'gezi yazısı' yazmalarını da isterdim.
Öğrenci Çalışma Kitabında öğrenciden ifadeleri tamamlaması ve yeni bir metin oluşturması istenmiştir. Diğer etkinliklerde ise kelime anlamları, öznel-nesnel yargılar yazma becerisi ile birleştirilmiştir.
Şimdi 'Evimiz Hür Vatan Gibi' adlı şiire bakalım.
Metin şiir şeklindedir.
Şiirin öğrencilerin yaşına ve düzeyine göre basit kaçmış.
Öğrencilerden evlerini betimlemeleri istenerek ve 'Duyulardan hareketle yazma' yöntemi kullanılarak yazma becerisine katkı sağlanmak istenmiştir.
Öğretmen Kılavuz kitabında şiirden sonra bu şekilde bir çalışma yaptırılmıştır.
Çalışma Kitabında ise yukarıda da ifade edildiği gibi ' Metinden hareketle yeni bir metin oluşturma' yöntemi kullanılmıştır. Diğer etkinliklerde ise kelimelerin anlam özellikleri ve noktalama işaretleri üzerinde durulduğundan yazma becerisi için pek katkı sağlayan bir şey yoktur.
Şimdi 6. temamıza geçelim.
Şimdi 'Sinemalarda Yaşamak' adlı metnimize bakalım.
Metin söyleşi tarzında yazılmıştır.
Metnin uzunluğu uygundur, görseller ile metin uyumludur.
Metnin dili uygun, anlatımı akıcıdır.
Bu kısımda öğrencilerin nasıl yazması gerektiği açıklanmış ve yazdıklarının denetlenmesi gerektiği belirtilmiştir. Öğrencilere mutlaka dönütler de verilmeli, bizzat öğretmen tarafından yazmaya teşvik edilmelidir.
Temalara genel olarak bakıldığında metinler üzerinden duygular işlenmiştir. Yazma becerileri etkinliklerde dil bilgisi, noktalama işaretleri ve duygular ile iç içe yürütülmüştür. Bazı metinlerden sonra yazma etkinlikleri yapılması istenmiştir.
Öğrencilere metinlerden yola çıkılarak yazma alışkanlığı kazandırılmalı, farklı metin türleri üzerinden bilgi verilerek çeşitlilik arttırılmalıdır. Çeşitli yazma yöntemleri de öğrencilere benimsetilerek öğrencinin daha doğru ve bilinçli yazması sağlanabilir. Öğrencinin kendi kendini yazma kuralları açısından değerlendirebilmesi de gerekir. Öğretmen bu konuda da yol gösterici olmalı, dönütler vererek öğrenciyi düzeltmeli veya pekiştirmelidir.



































































Hiç yorum yok:
Yorum Gönder